Ägg ohotad favorit på påskbordet

Ägg ohotad favorit på påskbordet

Påsken är vårens största mathelg. Coops Matometer har analyserat flera hundra tusen inrapporterade måltider och dessutom ställt specifika frågor till svenskar för att få en bild av vad de äter under påsk. Resultaten visar att ägg är en ohotad favorit på påskbordet, tätt följt av påskmust och inlagd sill, samt att en av fem kommer att äta mer vegetariskt under påsken i år jämfört med förra året.

Coops Matometer är en databas med mer än 310 000 måltider som rapporterats in från 51 000 enskilda intervjuer. Datainsamlingen påbörjades i mars 2017, vilket gör att man i dag kan utvärdera variationer i konsumtion av olika livsmedel under hela det gångna året. En fördjupad analys av alla 310 000 måltider visar att svensken konsumerar mest ägg i april, påskmånaden. Tre andra vanligt förekommande livsmedel på påskbordet som inlagd sill, potatis och lax,  är mer populära under andra perioder under året,  som midsommar och jul. Analysen av databasen med alla måltider visar även att de flitigaste äggätarna är kvinnor 65-75 år.

Matometerns Veckopanel tror på grönare påskbord
Inför årets påsk har Matometern med hjälp av Demoskop ställt ett antal frågor till Matometerns veckopanel, bestående av 1 005 svenskar, om deras matvanor relaterat till påsken. Undersökningen visar att en av fem tror att de kommer att äta mer vegetariskt under påsken i år jämfört med förra året. Det är framför allt personer i åldern 16-25 som tror att det i år blir ett grönare påskbord, något som nästan en av tre svarat.

Så här vill vi ha vårt påskbord
Vad som serveras på påskbordet varierar beroende på ålder, ort och traditioner. Enligt Matometerns veckopanel är ägg det viktigaste inslaget på påskbordet, vilket tre av fyra säger är ett måste att ha med. Påskmusten och den inlagda sillen kommer inte långt  efter, vilket över hälften anger som viktiga. I Skåne är snapsen viktigt, då nästan en av tre har angett den som ett måste, och en av sex Stockholmare vill ha lamm på påskbordet.

Äggen ska vara hårdkokta till påsk
Att äta ägg till påsken är populärt i alla åldrar. De flesta, 53 %, vill helst ha sitt ägg hårdkokt. På andra plats hamnar löskokt ägg (46 %) och på tredjeplats stekt ägg (42 %). Pocherat ägg uppskattas endast av en av tio svarande, men pocherade ägg är mer populärt i storstadsområde, t.ex. i Stockholm där 15 % angett att de vill ha sitt ägg tillagat så. Ägg uppskattas minst av personer som är 16-24 där mer än en av tio angett att de inte äter ägg. Däremot anger hela 99% av personer i åldern 66-75 att de äter ägg.

Så här vill ha laxen till påsk
Den gravade laxen är den mest populära, två av fem föredrar den. På andra plats följer kallrökt respektive varmrökt lax som tre av tio har angett att de kommer att välja. Att äta lax till påsk är vanligast i de äldre målgrupperna, den uppskattas i mindre utsträckning av personer i åldern 16-24 där nästan en av fyra angett att de inte äter lax.

Topp 10 på påskbordet i Sverige

#1 Ägg (73%)
#2 Påskmust (52%)
#3 Inlagd sill (51%)
#4 Lax (47%)
#5 Köttbullar (41%)
#6 Potatis (36%)
#7 Påskgodis (32%)
#8 Prinskorv (30%)
#9 Janssons frestelse (25%)
#10 Snaps (19%)

Om Matometern
Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och utgör i dagsläget en databas med information om mer än 310 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop och uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider.

 

 

  • Vi äter mest potatis på lördagar

    Vi äter mest potatis på lördagar

    Årets första svenska färskpotatis har nu skördats ur den skånska myllan. Coops Matometer har gjort en djupanalys av sin databas för att se hur svensken konsumerar potatis.
    Läs mer
  • Det här packas i matsäcken på sportlovet

    Det här packas i matsäcken på sportlovet

    Nu är sportlovsveckorna igång. Många väljer att tillbringa ledigheten utomhus, på utflykter i naturen, kanske med skridskor eller skidor på fötterna. I en färsk undersökning har Coops Matometer frågat vad vi helst har med oss i matsäcken på våra utflykter. Undersökningen visar att det man helst packar med sig på utflykten är smörgås med pålägg samtidigt som yngre tillfrågade i större utsträckning packar sin matsäck med ”bars”.
    Läs mer