Nyheter

Januari 2020

Två av tre vill ändra sina matvanor i år

Två av tre vill ändra sina matvanor i år

Många ser ett nytt år som en möjlighet för förändring och att skaffa sig nya vanor. De senaste två åren har Coops Matometer tittat på hur svensken vill förändra sina matvanor i det nya året. En färsk undersökning visar att två av tre kommer att förändra sina matvanor 2020. Det är främst kvinnor och unga personer i åldern 16-25 som kommer att förändra sina matvanor och den förändring som flest vill göra 2020 är att äta mer hälsosamt.Läs mer

Oktober 2019

Hösten är högsäsong för vegetariskt

Hösten är högsäsong för vegetariskt

Den vegetariska trenden fortsätter att växa sig stark. Efter att ha analyserat svenskens två huvudmåltider i mer än två år visar Matometerns vego-index att vi äter vegetarisk kost i mindre utsträckning i juli och augusti, men mer under höst och vår. Flest vegetariska måltider äts i storstadsregionerna, av kvinnor i åldern 25-34 och högutbildade personer.Läs mer

Juni 2019

Ny undersökning – så äter vi sill

Ny undersökning – så äter vi sill

Inlagd sill har en lång historia på det svenska matbordet och tar ofta plats vid högtider som midsommar, jul och påsk. En analys av Matometerns databas visar att den inlagda sillen oftast finns på svenska tallrikar i juni. En färsk undersökning visar även att den mest populära sillsorten är senapssill och den allra viktigaste ingrediensen om man ska lägga egen sill är lök.Läs mer

Maj 2019

De som äter vegetariskt upplever att de mår bättre

De som äter vegetariskt upplever att de mår bättre

Den vegetariska trenden har växt sig starkare de senaste månaderna. I april var hela 31,9 procent av måltiderna i hela landet lakto-ovo vegetariska visar Matometerns Vego-index som baserar sig på 12 000 måltider. Det är den högsta noteringen för indexet sen starten maj 2017.Läs mer

April 2019

Var tredje ung vill ha grönare påskmat

Var tredje ung vill ha grönare påskmat

Snart börjar en av årets största mathelger, påsken. En färsk undersökning visar att allt fler vill ha fler vegetariska alternativ på påskbordet, att påskgodiset är mer populärt i år jämfört med förra året och att påskgodiset helst ska ställas fram i en skål.Läs mer

Mars 2019

Kaffe får konkurrens av energidryck till frukost

Kaffe får konkurrens av energidryck till frukost

Flera klassiska frukostvaror är på tillbakagång. Kaffe, korv, bacon och filmjölk får allt hårdare konkurrens av energidryck, smoothies och vegetabiliska mjölkdrycker. Det visar Matometerns stora genomgång av drygt 300 000 måltider under 2018. Varje vecka intervjuar Demoskop, på uppdrag av Coops Matometer, en representativ grupp svenskar i åldern 16-74 och frågar dem vad de åt... Read more »Läs mer

Februari 2019

Så äter vi 2050

Så äter vi 2050

Maten har en stor påverkan både på hur vi själva och planeten mår. Men hur kommer vi att äta i framtiden? Coop har i samband med utställningen ”Framtidens Mat & Dryck” på Spritmuseum tagit fram en prognos på hur vi kommer äta 2050. Analysen bygger på data från mer än 500 000 måltider och 90 000 intervjuer från Coops Matometer.Läs mer

Januari 2019

Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.Läs mer

December 2018

Svenskarna vill ha hemrullade köttbullar på julbordet

Svenskarna vill ha hemrullade köttbullar på julbordet

Julen närmar sig med stormsteg och denna vecka sker de stora matinköpen till julbordet. En del julmat köps även färdiglagad vilket för många kan minska julstressen. Demoskop har på uppdrag av Coops Matometer frågat en representativ grupp på mer än 1 200 svenskar vilka rätter som är måsten på julbordet, vad som måste vara hemlagat och vad man helst köper färdiglagat.Läs mer
Mer än var tredje måltid vegetarisk i storstäderna

Mer än var tredje måltid vegetarisk i storstäderna

Den vegetariska trenden fortsätter att vara stark. I november var hela 34,6 procent av måltiderna i storstadsregionerna lakto-ovo vegetariska visar Matometerns Vego-index som baserar sig på 12 000 måltider.Läs mer
Var fjärde kvinna vill äta mer vegetariskt till jul

Var fjärde kvinna vill äta mer vegetariskt till jul

Snart börjar Sveriges mest traditionella mathögtid då ett stort antal olika traditionella maträtter ska samsas på julbordet. En färsk undersökning från Coops Matometer visar att både kvinnor och unga personer är de som i störst utsträckning vill ha ett grönare julbord. Undersökningen visar även att lutfisk och sylta är de julrätter som svensken i första hand kan tänka sig att ersätta med  vegetariska alternativ.Läs mer

November 2018

Hemmabagaren är tydlig – jag bakar den godaste kladdkakan

Hemmabagaren är tydlig – jag bakar den godaste kladdkakan

Vem bakar den godaste kladdkakan? Coops Matometer har inför Kladdkakans dag ställt frågan till drygt 1000 personer. Undersökningens visar på gott självförtroende – var fjärde uppger att de själva är den som bakar den godaste kladdkakan. Det råder heller inga tvivel om vad man helst äter till kladdkakan, en majoritet av de tillfrågade svarar grädde.Läs mer

Oktober 2018

Unga män nobbar vegetariska rätter

Unga män nobbar vegetariska rätter

Män i åldern 16 -24 är den grupp som i minst utsträckning väljer lakto-ovo vegetariska måltider till lunch och/eller middag, visar Matometerns vego-index. Det totala vego-indexet i september ligger på 30. Den grupp som i störst utsträckning väljer vegetariska alternativ är kvinnor i åldern 25-34 med ett indextal i september på 37,7. Vego-index för män i åldern 16-24 under samma period är däremot bara 20,8.Läs mer

September 2018

Så här lagar svensken vegetarisk mat

Så här lagar svensken vegetarisk mat

Måndag 1:a oktober är det vegetariska världsdagen. I samband med det har Coops Matometer, med hjälp av Demoskop, frågat en representativ grupp svenskar hur svårt man upplever att det är att laga vegetariska måltider och var man hittar inspiration till nya vegetariska rätter. Undersökningen visar att kvinnor, yngre personer och boende i singelhushåll i större utsträckning tycker det är enkelt att laga vegetarisk mat, och att internet är den primära källan för inspiration.Läs mer

Augusti 2018

Så påverkade värmeböljan svenskens matvanor

Så påverkade värmeböljan svenskens matvanor

Coops Matometer har analyserat 45 000 måltider för att se vad svensken har ätit mer eller mindre av årets varma sommar jämfört med förra sommaren. Förutom den förväntade ökningen av glass och drycker så har svensken ätit mer sallad, granola och melon men mindre choklad, kött och fikabröd.Läs mer

Juli 2018

Tre av tio väljer vegetariska måltider visar nytt index

Tre av tio väljer vegetariska måltider visar nytt index

Fler än tre av tio svenskar valde en lakto-ovo vegetarisk måltid i maj, visar ett nytt vego-index, som bygger på data från fler än 400 000 måltider från Coops Matometer. Det är kvinnor samt yngre personer som oftast väljer vegetariska måltider. Matometerns vego-index visar också att de som väljer vegetariska måltider har ökat med två procentenheter sen maj 2017.Läs mer

Juni 2018

Jordgubben är svenskens favoritbär

Jordgubben är svenskens favoritbär

Jordgubben är svenskarnas absoluta favoritbär och allra mest äter vi på sommaren när det finns färska svenska jordgubbar. Men med årets värmebölja i maj har konsumtionen redan tagit fart rejält och ligger hela 26 procent högre än i maj 2017. Det visar färsk statistik från Coops Matometer.Läs mer

Maj 2018

Vi äter mest potatis på lördagar

Vi äter mest potatis på lördagar

Årets första svenska färskpotatis har nu skördats ur den skånska myllan. Coops Matometer har gjort en djupanalys av sin databas för att se hur svensken konsumerar potatis.Läs mer

Mars 2018

Ägg ohotad favorit på påskbordet

Ägg ohotad favorit på påskbordet

Påsken är vårens största mathelg. Coops Matometer har analyserat flera hundra tusen inrapporterade måltider och dessutom ställt specifika frågor till svenskar för att få en bild av vad de äter under påsk. Resultaten visar att ägg är en ohotad favorit på påskbordet, tätt följt av påskmust och inlagd sill, samt att en av fem kommer att äta mer vegetariskt under påsken i år jämfört med förra året.Läs mer

Februari 2018

Det här packas i matsäcken på sportlovet

Det här packas i matsäcken på sportlovet

Nu är sportlovsveckorna igång. Många väljer att tillbringa ledigheten utomhus, på utflykter i naturen, kanske med skridskor eller skidor på fötterna. I en färsk undersökning har Coops Matometer frågat vad vi helst har med oss i matsäcken på våra utflykter. Undersökningen visar att det man helst packar med sig på utflykten är smörgås med pålägg samtidigt som yngre tillfrågade i större utsträckning packar sin matsäck med ”bars”.Läs mer
Så här vill vi bli uppvaktade alla hjärtans dag

Så här vill vi bli uppvaktade alla hjärtans dag

Coops Matometer har frågat 791 svenskar vad de önskar sig till alla hjärtans dag i år. Undersökningen visar att nästan hälften av de tillfrågade, 47 procent, inte förväntar sig något alls. De som svarat detta var oftare män eller äldre än 56 år. Romantikerna hittar vi bland svarande i åldrarna 16-25 och 36-45. Bland de... Read more »Läs mer
Ny undersökning: så vill vi ha våra semlor

Ny undersökning: så vill vi ha våra semlor

De senaste åren har vi fått både semmelwraps och nachosemlan. Varje nytolkning av den klassiska semlan följs av intensiva diskussioner om vilka ingredienser som passar bäst i en semla. Coops Matometer har därför inför fettisdagen frågat ett representativt urval av Sveriges befolkning om vilka ingredienser en semla ska ha. Läs mer

Januari 2018

Hälften av unga hittar sin matinspiration i sociala medier

Hälften av unga hittar sin matinspiration i sociala medier

Tillfällena är många då kreativiteten tryter när man funderar på vad man ska äta ­– både till vardags och till fest. När Coops Matometer frågade svenskarna var de hittar inspiration till vad de ska äta så hamnar tips från familj och vänner i topp. Men för de unga dominerar sociala medier som den viktigaste inspirationskällan.Läs mer
Träna mer – vanligaste nyårslöftet

Träna mer – vanligaste nyårslöftet

Samtidigt som minuterna under nyårsafton tickar mot ett nytt år är det många som sätter livsstilsändrande mål för det nya året. Möjligheterna är många: äta bättre, träna mer, uppleva nya resmål eller bara sova mer. En undersökning bland 1 900 svenskar som genomförts av Coops Matometer visar tydligt att valet av nyårslöfte, och om man ens bestämmer sig för ett nyårslöfte, beror till stor del på i vilken fas i livet man är i.Läs mer

November 2017

En av fem vill ha ett grönare julbord

En av fem vill ha ett grönare julbord

Även om det blir en snörik jul kommer de svenska julborden bli grönare i år. En av fem säger att de kommer äta mer vegetariskt i år jämfört med förra året. I Coops Matometer (https://www.matometern.se/), Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag, syns en tydlig vegetarisk jultrend över hela landet och i alla åldrar.Läs mer
Vilken kasse tror du är bäst för miljön?

Vilken kasse tror du är bäst för miljön?

Frågan om plastkassar är en viktig del i hållbarhet inom handeln, både i matbutiker som Coop och i butiker som säljer kläder och andra varor. Ämnet har blivit extra aktuellt sedan en ny förordning kom under sommaren som handlar om att ge kunder bättre information om hur plastkassar påverkar miljön negativt. Därför ställde vi frågan... Read more »Läs mer
Vad kan du tänka dig att äta i framtiden?

Vad kan du tänka dig att äta i framtiden?

När vi ställer frågan i Matometern om vad svenska folket skulle kunna tänka sig att äta mer av i framtiden är fisk och skaldjur det vanligaste svaret (67 procent), följt av vegetariskt i stort (55 procent). Mellan alternativen vanligt kött och baljväxter (bönor) skiljer endast tre procentenheter, medan insekter hamnar på 7 procent.Läs mer

Oktober 2017

De som äter bönor och linser mår bättre

De som äter bönor och linser mår bättre

De som äter bönor och linser upplever att de mår 15 procent bättre än genomsnittet. Det visar Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag. Mest baljväxter äter kvinnor, unga mellan 16-29 år och låginkomsttagare. Men trots att bönor är näringsrika, klimatsmarta och billiga hamnar de bara på tallriken vid knappt 3 procent av måltiderna. Det vill Coop ändra på med initiativet ”Framtidens protein”.Läs mer

September 2017

Välkommen till Coops Matometer!

Välkommen till Coops Matometer!

Vi på Coop jobbar varje dag med att erbjuda mat till våra kunder och medlemmar – från Kattertjåkk i norr till Smygehuk i söder. Vi har genom årens lopp så klart samlat på oss en hel del kunskap om vad vi äter i Sverige och vad som går hem i olika delar i vårt avlånga land. Men trots det kände vi att vi inte riktigt har svaret på den enklaste frågan av de alla. Vad äter vi i Sverige?Läs mer
Vad äter de som mår bra till frukost?

Vad äter de som mår bra till frukost?

Varje dag översköljs vi av tips om vad man bör äta för att må bra. Med Coops Matometer kan vi vända på frågeställningen. Till exempel: vad äter de som upplever att de har en bra hälsa till frukost? På första plats hamnar granola, tätt följd av gröt och müsli.Läs mer

Juni 2017

Yngre använder flest plastkassar

Yngre använder flest plastkassar

Svenska konsumenter uppger att de bär hem i snitt 2,2 nya plastbärkassar varje vecka. Flest nya kassar använder de som är mellan 36 och 45 år gamla, medan de som nått pensionsåldern bär hem betydligt färre kassar. Det visar en ny undersökning från Demoskop gjord på uppdrag av Coop.Läs mer

April 2017

Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

Tre av tio väljer alkoholfritt oftare

Alkoholfria alternativ blir allt populärare bland svenskarna. Tre av tio uppger att de allt oftare väljer alkoholfria alternativ, visar en färsk undersökning från Demoskop genomförd på uppdrag av Coop. Trenden är också tydlig på butikshyllorna där försäljningen av alkoholfritt vin och öl ökade med närmare 40 procent under 2016.Läs mer
7 av 10 väljer en ekologisk påsk

7 av 10 väljer en ekologisk påsk

72 procent kommer välja något ekologiskt livsmedel när de handlar mat i påsk. En av tre säger att de kommer välja ekologiskt, antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt, visar en färsk undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Coop.Läs mer